door Justus Hartkamp
15 jaar geleden verscheen er voor het eerst ‘Public Affairs’ op mijn visitekaartje. Dat was het resultaat van mijn positieve antwoord op de vraag van Schiphol Group of ik daar een bijdrage wilde leveren aan de broodnodige contacten van de mainport met politiek en samenleving. Tot dan toe had ik de publieke zaak gediend in de keukens van achtereenvolgens Wim Kok, Eberhard van der Laan, Guusje ter Horst en Jo Ritzen. Dat heette dan weer geen public affairs maar ‘campagnemedewerker’, ‘persoonlijk secretaris’ of ‘politiek assistent’. Eerlijk gezegd wist ik vooraf niet precies wat functie en vak inhielden. Daarom kwam het me goed uit dat er net in Den Haag een platform was opgericht met dezelfde naam als mijn functie: het Public Affairs Platform (BVPA ‘avant la lettre’).
15 jaar geleden verscheen er voor het eerst ‘Public Affairs’ op mijn visitekaartje. Dat was het resultaat van mijn positieve antwoord op de vraag van Schiphol Group of ik daar een bijdrage wilde leveren aan de broodnodige contacten van de mainport met politiek en samenleving. Tot dan toe had ik de publieke zaak gediend in de keukens van achtereenvolgens Wim Kok, Eberhard van der Laan, Guusje ter Horst en Jo Ritzen. Dat heette dan weer geen public affairs maar ‘campagnemedewerker’, ‘persoonlijk secretaris’ of ‘politiek assistent’. Eerlijk gezegd wist ik vooraf niet precies wat functie en vak inhielden. Daarom kwam het me goed uit dat er net in Den Haag een platform was opgericht met dezelfde naam als mijn functie: het Public Affairs Platform (BVPA ‘avant la lettre’).
Al snel bleek de gelijkenis niet alleen in de naam van het vakgebied te zitten, maar ook in de manier van werken: tweerichtingsverkeer. Met andere woorden: naast het verstrekken van informatie over je werkveld, vooral ook luisteren naar hetgeen je gesprekpartner heeft te melden. En daarmee vervolgens intern je voordeel doen. Ik beleef nu al 15 jaar veel plezier aan uitwisseling van ervaringen met vak- (soms lot-)genoten van andere organisaties, binnen en buiten de BVPA. Dit heeft mij geholpen een brug te slaan tussen mijn achtereenvolgende werkgevers Schiphol Group en ProRail en onze stakeholders. Hierbij hebben luchtvaart en spoor zich nimmer over een gebrek aan belangstelling hoeven te beklagen. Niet uit Den Haag en niet uit Brussel.
Het public affairs credo ‘de kortste weg naar Brussel leidt via Den Haag’ kan wel wat meer tweerichtingsverkeer gebruiken. Pendelend tussen beide steden, heb ik de afgelopen 15 jaar het belang van Brussel zien toenemen en tegelijk de eu(ro)scepsis in Nederland. Vakmatig betekent deze veranderingen op het speelveld meer schakelen tussen en meer samenwerking met stakeholders voor de individuele public affairs professional. Collectief lijkt het me een mooie uitdaging voor de BVPA om Den Haag en Brussel dichter bij elkaar te brengen. Dat hier nog een wereldje te winnen valt, werd vorig jaar bijvoorbeeld duidelijk in een sessie van Buitenlandse Zaken en Infrastructuur en Milieu met de hele Nederlandse transportsector. De sessie begon met de vraag van beide ministeries – keurig conform regeerakkoord – waar het een tandje minder kon vanuit Brussel. En eindigde in een collectieve aansporing door de transportsector om via Brussel vooral de door landen opgeworpen barrières te slechten. Wat weer goed is voor onze economie en daarmee voor de publieke zaak.
Justus Hartkamp is Adjunct-Directeur Bedrijfsstrategie bij ProRail.
Het public affairs credo ‘de kortste weg naar Brussel leidt via Den Haag’ kan wel wat meer tweerichtingsverkeer gebruiken. Pendelend tussen beide steden, heb ik de afgelopen 15 jaar het belang van Brussel zien toenemen en tegelijk de eu(ro)scepsis in Nederland. Vakmatig betekent deze veranderingen op het speelveld meer schakelen tussen en meer samenwerking met stakeholders voor de individuele public affairs professional. Collectief lijkt het me een mooie uitdaging voor de BVPA om Den Haag en Brussel dichter bij elkaar te brengen. Dat hier nog een wereldje te winnen valt, werd vorig jaar bijvoorbeeld duidelijk in een sessie van Buitenlandse Zaken en Infrastructuur en Milieu met de hele Nederlandse transportsector. De sessie begon met de vraag van beide ministeries – keurig conform regeerakkoord – waar het een tandje minder kon vanuit Brussel. En eindigde in een collectieve aansporing door de transportsector om via Brussel vooral de door landen opgeworpen barrières te slechten. Wat weer goed is voor onze economie en daarmee voor de publieke zaak.
Justus Hartkamp is Adjunct-Directeur Bedrijfsstrategie bij ProRail.