15 jaar › Mijn BVPA › Gedragscode BVPA › Contact 070 204 40 77
! Uw browser is verouderd. - Update uw browser voor optimaal gebruik van deze website.
Menu ≡
  • Home
  • Over ons ▶
    • Over de BVPA
    • Gedragscode BVPA
    • Visie op het vak
    • Bestuur
    • Commissies ▶
      • BVPA Commissie Beroepsvorming
      • BVPA Commissie Europa
      • BVPA Ethische Commissie
      • BVPA Sprekerspoule
    • Statuten en reglementen
    • Lid worden
    • Sponsoring & vacature plaatsen
  • Actueel ▶
    • Nieuws
  • Agenda
  • Kennisbank
  • Leden ▶
    • Ledenlijst
    • Lid worden
  • Vacatures
  • Contact
Ontwikkeling van het vakgebied en kennisplatform voor de beroepsgroep
  • U bevindt zich hier:
  • BVPA
  • Actueel
  • Nieuws
  • Boekenonderzoek afgerond na financiële ALV: ‘Neem adviezen Kascommissie over’

Boekenonderzoek afgerond na financiële ALV: ‘Neem adviezen Kascommissie over’

vrijdag 5 november 2021, 14:29

De ingelaste Algemene Financiële Ledenvergadering van 7 oktober neemt alle 13 aanbevelingen van de Kascommissie over en adviseert de leden op Algemene Vergadering van 24 november om deze adviezen vast te stellen en het bestuur decharge te verlenen over het gevoerde financiële beleid over de jaren 2018, 2019 en 2020. De ingelaste ALV kon dat niet zelf doen omdat het quorum van de leden (5% van 660) niet werd gehaald. 

Om de nieuw te benoemen penningmeester vanaf 24 november met een schone lei te kunnen laten beginnen was het voorwaarde dat de financiële stukken op orde zijn en dat de leden decharge hebben gegeven over de afgelopen periode. Zoals bekend heeft het dagelijks bestuur bij ontstentenis van een penningmeester dit voorjaar gepoogd de boeken over de afgelopen jaren in orde te maken. Eerder zijn exploitatierekeningen en begrotingen over de jaren 2018 tot en met 2020 voorgelegd aan de leden. Wat nog ontbrak waren sluitende balansen. Omdat bleek dat in die balansen inconsistenties zaten, is dit voorjaar besloten om ook alle onderliggende, en ook samenhangende stukken, aan te houden en een intern- en extern boekenonderzoek te laten uitvoeren, alvorens decharge te vragen.  

Dat onderzoek is afgerond en beoordeeld door de kascommissie. De ledenvergadering van 7 oktober heeft zich gebogen over de gereviseerde stukken. Het verslag van deze bijeenkomst, onderliggende stukken en adviezen worden met de vergaderstukken voor de komende ALV naar de leden verzonden.  

Het merendeel van de adviezen van de kascommissie heeft betrekking op de technische inrichting en wijze waarop posten worden geboekt en hebben geen directe gevolgen voor de inkomsten en uitgaven van de vereniging. Wel wordt onderstreept dat in de loop van de tijd toenemende behoefte is ontstaan aan professionele inhuur ter ondersteuning van de vereniging. Het DB ziet dat gepaard gaan aan een afnemende belangstelling voor uitvoering van bestuurstaken. Daarom wil het DB met samenhangend plan komen over de manier waarop bestuurswerk en professionele ondersteuning beter kan worden ingericht, en wat daarvan het kostenplaatje is. Tenslotte adviseert de kascommissie het DB eveneens de vraag te beantwoorden wat de gevolgen zijn van nieuwe wet- en regelgeving voor stichtingen en verenigingen en of de vereniging BTW-plichtig is geworden.
Terug naar overzicht
  • Nieuws
Contact

Gerelateerd

Nieuws Agenda VacaturesDisclaimer
Beroepsvereniging voor Public Affairs
Postbus 674
2501 CR Den Haag
Tel: 070 204 40 77
Algemeen:
info@bvpa.nl

Ledenadministratie:
ledenadministratie@bvpa.nl
Disclaimer
Cookiebeleid
Website en CMS ontwikkeld door X-Interactive