Als er íets opvallend is aan de periode van de coronacrisis, dan is het de herwonnen invloed van brancheverenigingen. Maar hoe zijn deze koepelorganisaties erin geslaagd hun boodschap namens de leden voor het voetlicht te brengen? Wat maakte dat hun stem invloedrijk was bij beleidsmakers en beslissers? Drie succesvolle koepels over hun best practices.
De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) deelde dat ze met een proactief plan komen om maatschappelijke opgaven aan te pakken. Daarbij zou het het mooiste zijn wanneer er een persbericht uit kan met het nieuws dat NVDE zichzelf opheft, omdat ze overbodig is geworden; de energietransitie is dan volbracht.
EuroCommerce werd in coronatijd een belangrijke gesprekspartners voor EC ; vooral voor het delen van informatie en cijfers over de retail in de lidstaten. Dankzij het digitale werken, haakten meer leden aan dan voorheen; ook andere die normaal niet de trip naar Brussel maakten. Ilya Bruggeman, EuroCommerce: “Lobby in Brussel, want tegen de tijd dat Europese richtlijnen naar Den Haag komen, ben je te laat.”
Foto: Maurits van Hout.
EuroCommerce werd in coronatijd een belangrijke gesprekspartners voor EC ; vooral voor het delen van informatie en cijfers over de retail in de lidstaten. Dankzij het digitale werken, haakten meer leden aan dan voorheen; ook andere die normaal niet de trip naar Brussel maakten. Ilya Bruggeman, EuroCommerce: “Lobby in Brussel, want tegen de tijd dat Europese richtlijnen naar Den Haag komen, ben je te laat.”
Foto: Maurits van Hout.