Wat zijn de belangrijkste punten uit het advies?
De vorige ALV sprak de wens uit om een ethische commissie in te stellen die zich gevraagd en ongevraagd uit kan spreken over integriteit en ethische kwesties rond public affairs en lobby. Het doel hierbij is het doorontwikkelen van de ethische normen en integriteit van onze beroepsgroep. Een ethische commissie moet BVPA-leden handvatten geven door de Gedragscode te versterken en meer inzicht te geven in wat de BVPA onder integere, transparante en ethische public affairs verstaat. Belangrijk is hierbij dat we adviseren dat de ethische commissie in haar uitspraken (zienswijzen) de casus anonimiseert. Het is dus nadrukkelijk geen gremium om recht te spreken over specifieke casus.
Hoe verhoudt de ethische commissie zich tot de Gedragscode en de Klachtencommissie?
De ethische commissie toetst, in tegenstelling tot de Klachtencommissie, niet tot op de letter van de Gedragscode. Gekeken wordt naar ethische dilemma's en vraagstukken ten aanzien van integriteit, waarbij de Gedragscode één van de handvatten is. De ethische commissie is er niet om recht te spreken, maar alleen om het ethische kader te verduidelijken en verstevigen.
Als een BVPA-lid de Gedragscode overtreedt is de Klachtencommissie het gremium om dat gedrag te toetsen. De Klachtencommissie toetst in individuele gevallen aan de vastgestelde Gedragscode. Maar in de ALV, waar de nieuwe Gedragscode werd vastgesteld, werd opgemerkt dat er nu heldere regels liggen maar dat de mogelijkheid om de regels te toetsen en verder uit te werken juist ontbreekt. Dat is waar de ethische commissie zich op gaat richten: het doorontwikkelen van het ethisch kader en het bieden van handvatten voor public affairs-professionals.
Hoe zal de ethische commissie volgens jullie advies te werk gaan?
Het is belangrijk dat de ethische commissie onafhankelijk is en de vrijheid heeft om zelf te bepalen over welke kwesties het zich wil buigen. Dat kunnen ontwikkelingen zijn, maar ook een concrete casus. Zowel het BVPA-bestuur en leden als niet-leden kunnen onderwerpen bij de ethische commissie onder de aandacht brengen. Als de ethische commissie besluit zich over een kwestie te buigen, dan wordt aangegeven wanneer een reactie te verwachten valt. Het voorstel is dat de ethische commissie zich uitspreekt in zienswijzen, over de integriteit en ethiek van een anonieme casus en gedragingen. Betrokken personen en organisaties worden zoveel mogelijk geanonimiseerd, zonder daarbij afbreuk te doen aan het begrip van de specifieke casus en zienswijzen.
Wat is het belang van de ethische commissie?
Public affairs is als vakgebied constant in ontwikkeling en wordt steeds professioneler. In het kader van die professionalisering is het belangrijk om het ethisch kader door te ontwikkelen en scherp te hebben wat onder integere en transparante public affairs wordt verstaan. Dat geeft handvatten aan PA professionals. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een verzoek vanuit een klant of leidinggevende waarvan je aanvoelt dat het zich in grijs gebied begeeft? Dan helpt het als de ethische kaders helder(der) zijn.
Wat gaan leden die zich niet aan de Gedragscode houden merken van de ethische commissie?
Het toezien op de naleving van de Gedragscode ligt bij de Klachtencommissie, daar zal de ethische commissie zich niet mee bezig houden. Maar de vraag of bepaalde gedragsregels aangescherpt, geschrapt of juist toegevoegd worden binnen de Gedragscode ligt wel bij de ethische commissie.