In een eerdere nieuwsbrief ging Meüs van der Poel in op de lobby-wetgeving in Duitsland. Na een reeks van integriteitskwesties, publiciteit en scherpe onderhandelingen binnen de regeringscoalitie, is op 25 maart 2021 in de Duitse Bondsdag de wet aangenomen die de invoering van een lobbyregister regelt voor belangenbehartigers en lobbyisten. Doel is meer transparantie te creëren met betrekking tot de invloed van belangenbehartigers en lobbyisten met leden van de Bondsdag.
De wetgeving geldt niet voor contacten met ministeries of met het Bundeskanzleramt. De wet treedt in werking op 1 januari 2022. Vanaf die datum moeten belangenbehartigers en lobbyisten, op straffe van een boete van 50.000 euro, zich laten registreren. Het digitale lobbyregister is vanaf 3 januari 2022 beschikbaar op de website https://www.bundestag.de/lobbyregister. Onduidelijk is nog of bijvoorbeeld een Nederlandse KvK-inschrijving geldt. Meer in het algemeen zijn er juist voor Nederlandse bureaus kansen voor expansie of samenwerking.
Kansen voor Nederlandse lobbyisten?
In de afgelopen vijftien jaar is in Berlijn een ijzeren ring ontstaan van branches en belangenvertegenwoordigers die nauw verbonden zijn met één politieke partij en fractie. Gezichtsbepalende vertegenwoordigers worden gerekruteerd uit de rijen van volksvertegenwoordigers en medewerkers geronseld uit het ondersteuningsapparaat. Daarbij gaat het niet specifiek om één regeringsfractie. Maar het partij-overstijgend uitvoeren van de lobby-werkzaamheden is beperkt. Het door de kiesdrempel geringe aantal fracties en de stabiliteit van de Merkel-periode heeft dat bewerkstelligd.
De situatie van public affairs en lobby-bureaus is wezenlijk niet anders. De gevestigde bureaus in Berlijn zijn na een stormachtige groei snel vergrijsd en kenmerken zich door een traditionele lobby-praktijk. Het netwerk met een specifieke groep van afgevaardigden of fractie staat voorop. Van diversiteit in de bureauleiding is nauwelijks sprake en in de public affairs methodiek vindt weinig innovatie plaats. Opdrachtgevers worden aangemoedigd sponsorgeld te spenderen aan de partij die als kern-netwerk van een bureau wordt gerekend.
Nu de Merkel-periode ten einde komt en de twee grote regeringspartijen het hoofd buigen, is er behoefte aan nieuwe public affairs en lobbybureaus met een andere en meer, transparante werkwijze. Met toepassing van digitale en sociale media technieken, maar vooral het partij-overstijgend kunnen werken als bureau en als individuele medewerker.
De werkwijze en de reputatie van de Nederlandse lobbyisten biedt volgens Meüs van der Poel veel kansen voor Nederlandse kantoren in Berlijn. Zelf voelt hij zich vanaf de aanloop van het Duits EU-raadsvoorzitterschap en de voorbereiding op de nieuwe regeringsperiode in Duitsland, als een vis in het water in Berlijn.
Kansen voor Nederlandse lobbyisten?
In de afgelopen vijftien jaar is in Berlijn een ijzeren ring ontstaan van branches en belangenvertegenwoordigers die nauw verbonden zijn met één politieke partij en fractie. Gezichtsbepalende vertegenwoordigers worden gerekruteerd uit de rijen van volksvertegenwoordigers en medewerkers geronseld uit het ondersteuningsapparaat. Daarbij gaat het niet specifiek om één regeringsfractie. Maar het partij-overstijgend uitvoeren van de lobby-werkzaamheden is beperkt. Het door de kiesdrempel geringe aantal fracties en de stabiliteit van de Merkel-periode heeft dat bewerkstelligd.
De situatie van public affairs en lobby-bureaus is wezenlijk niet anders. De gevestigde bureaus in Berlijn zijn na een stormachtige groei snel vergrijsd en kenmerken zich door een traditionele lobby-praktijk. Het netwerk met een specifieke groep van afgevaardigden of fractie staat voorop. Van diversiteit in de bureauleiding is nauwelijks sprake en in de public affairs methodiek vindt weinig innovatie plaats. Opdrachtgevers worden aangemoedigd sponsorgeld te spenderen aan de partij die als kern-netwerk van een bureau wordt gerekend.
Nu de Merkel-periode ten einde komt en de twee grote regeringspartijen het hoofd buigen, is er behoefte aan nieuwe public affairs en lobbybureaus met een andere en meer, transparante werkwijze. Met toepassing van digitale en sociale media technieken, maar vooral het partij-overstijgend kunnen werken als bureau en als individuele medewerker.
De werkwijze en de reputatie van de Nederlandse lobbyisten biedt volgens Meüs van der Poel veel kansen voor Nederlandse kantoren in Berlijn. Zelf voelt hij zich vanaf de aanloop van het Duits EU-raadsvoorzitterschap en de voorbereiding op de nieuwe regeringsperiode in Duitsland, als een vis in het water in Berlijn.