Esmeralda Huizen en Richard Pauw kijken terug op hun bestuursperiode
Na een bestuurstermijn van drie jaar vol energie te hebben gewerkt aan de ontwikkeling van onze beroepsvereniging, dragen Esmeralda Huizen en Richard Pauw het stokje over.
‘Het waren drie intensieve, inspirerende en mooie jaren. BVPA-bestuurswerk is onbezoldigd, maar wat je ervoor terugkrijgt is enorm: nieuwe inzichten, verdieping in ons vak én een netwerk van bevlogen professionals.’
Groei en versterking van ons vak
De afgelopen jaren stonden in het teken van nieuw elan, professionalisering en meer waarde voor leden. De ambitie was, zoals afgesproken in het bestuursplan, ‘uit te groeien tot een moderne pleitbezorger van ons vak en onze leden’. Wat Esmeralda betreft is dat goed gelukt: ‘Het bestuur heeft de BVPA ontwikkeld tot een zichtbare en moderne beroepsvereniging die opkomt voor het vak public affairs en de positie van de beroepsgroep.’
Richard vult aan: ‘Het is mooi dat er brede erkenning is voor de rol van Public Affairs, en dat die daadwerkelijk bijdraagt aan goede besluitvorming. Dat is ook ons uitgangspunt: expertise leveren, draagvlak creëren en daarmee positief bijdragen aan de democratie.
Daarbij is de diversiteit van onze achterban onze grote kracht. Welke vereniging kan zeggen dat ze zowel bedrijfsleven, NGO’s, publieke sector als wetenschap vertegenwoordigt? De BVPA biedt een mooie dwarsdoorsnede. En de leden van de BVPA mogen in de politieke arena soms andere belangen hebben, binnen de vereniging werken ze uitstekend samen.’
Meer waarde én meer leden
Het doel van het bestuur was om meer waarde voor leden te creëren, met meer inhoud, professionalisering en verbinding binnen de vereniging. Dat kwam bijvoorbeeld tot uiting in de onboarding van nieuwe leden, de masterclasses en netwerkevents en de betere informatievoorziening. Esmeralda: ‘Bovendien hebben we een belangrijke impuls gegeven aan de groei en professionalisering van Jong BVPA. Dankzij de activiteiten en zichtbaarheid van Jong BVPA heeft een nieuwe generatie professionals bewust voor de BVPA gekozen. Dat heeft gewerkt: we zijn gegroeid van 600 naar 700 leden, en het clubgevoel over alle generaties heen is sterker dan ooit.’
Hoogwaardige bijeenkomsten en sterke community
Richard en Esmeralda kijken terug op een vruchtbare periode, met een aantal echte hoogtepunten. Beide noemen ze het BVPA-congres in het LUMC van afgelopen jaar en het Goede Doelen Diner van 2024. Esmeralda: ‘Het congres had een zeer hoge opkomst. De koppeling tussen beleid, wetenschap en praktijk sloot perfect aan bij ons doel om meer hoogwaardige evenementen met beleidsbepalers en wetenschappers te organiseren. Je ziet wat er ontstaat wanneer leden zich inzetten voor de beroepsgroep. Het is ons clubgevoel in de praktijk.’
Richard: ‘Het Goede Doelen Diner was in recordtijd uitverkocht. En het heeft echt bijgedragen aan de toegang van goede doelen tot de politiek. Ik sprak iemand die een eind had gereden om erbij te zijn; vooraf was hij sceptisch, achteraf was hij helemaal blij en vol nieuwe inspiratie. Dat voelt als een compliment, vooral ook voor de vijf enthousiaste BVPA-leden die er heel veel tijd en energie in hebben gestopt. Het was een superprofessioneel evenement, dat met beperkte middelen echt deuren heeft geopend. Ik kan niet wachten om als regulier BVPA-lid een kaartje te kopen voor de volgende editie!
Het diner heeft mij sowieso geïnspireerd om pro bono activiteiten op te pakken. Daar ontstaat na mijn bestuurstermijn meer ruimte voor. Anderen helpen past ook helemaal bij de Kerstgedachte, maar kun je natuurlijk het hele jaar doen.‘
Professionalisering van de organisatie
Het bestuursplan benoemde dat BVPA behoefte had aan meer continuïteit, structuur en focus. Daarin is de afgelopen jaren veel bereikt: de commissies zijn goed bezet en werken met duidelijke prioriteiten. Er is een frisse, aansprekende huisstijl ontwikkeld. De nieuwsbrief heeft een professionelere uitstraling. En de ALV’s zijn helder, gestructureerd en hebben een hogere opkomst – ook dankzij de themasessies, die een vast onderdeel zijn geworden.
Samenwerking en positie in het veld
De BVPA heeft actief relaties opgebouwd met onder andere het ministerie van BZK, de Universiteit Leiden en Transparency International Nederland. Zo vervult de vereniging steeds nadrukkelijker de rol van gesprekspartner over de toekomst van het vak, bijvoorbeeld bij discussies over een mogelijk wettelijk lobbyregister. Toch ziet Esmeralda hier ook een duidelijke taak voor de toekomst: ‘Om als beroepsgroep ook in de media een duidelijke stem te hebben, moeten we met elkaar bepalen welke standpunten we uitdragen. Dat vraagt om gedragen keuzes van en met onze leden.’
Richard vult aan: ‘We hebben een heldere positie ingenomen in de discussie rond transparantie. We moeten transparantie bevorderen, maar daarbij moeten we ons niet louter focussen op een specifiek instrument, zoals het register. En we moeten goed kijken naar de mening van onze leden. Daarom stond het ledenonderzoek dit najaar mede in het teken van lobbyregulering.
De discussie moet zich ook niet beperken tot de zendende kant van de lobby. Er moet ook voldoende aandacht zijn voor de ontvangende kant. Wat doet die met de informatie die we aanreiken? Dat is minstens zo belangrijk.’
Advies
De nieuwe voorzitter en bestuurslid communicatie en positionering zijn inmiddels bekend: Pieter Walraven en Wilma Bontes. Willen Esmeralda en Richard ze nog iets meegeven? Esmeralda: ‘Onze leden, commissies en bestuursleden geven hun tijd vrijwillig, uit liefde voor het vak. Dat maakt ons uniek en krachtig. Ik ben dankbaar dat ik daar drie jaar deel van mocht uitmaken. Ik draag een stabiele, groeiende en trotse vereniging over en ik kijk uit naar wat de BVPA de komende jaren verder gaat bereiken.
Mijn oproep: Blijf focussen en zet in op continuïteit. Benut de uitkomsten van het ledenonderzoek en werk samen met leden en stakeholders aan heldere standpuntbepaling. Dat is van belang voor de toekomst van ons vak.’
Richard: ‘Het ledenonderzoek laat zien dat we op de goede weg zijn, maar ook dat er ruimte is voor verdere groei. Specifiek voor mijn portefeuille zien we dat de informatievoorziening wordt gewaardeerd en dat is mooi, maar ik zie ook daar nog de nodige ruimte voor verbetering. Te beginnen met onze nieuwe website, die begin volgend jaar wordt gelanceerd.
We zijn een vereniging van gemotiveerde leden, die samen mooie dingen neerzetten. Daar ben ik dankbaar voor. Door de diversiteit vormen we ook een unieke kennishub.
Beiden, in koor: ‘Proost! Op de toekomst van onze vereniging en fijne feestdagen!
‘Het waren drie intensieve, inspirerende en mooie jaren. BVPA-bestuurswerk is onbezoldigd, maar wat je ervoor terugkrijgt is enorm: nieuwe inzichten, verdieping in ons vak én een netwerk van bevlogen professionals.’
Groei en versterking van ons vak
De afgelopen jaren stonden in het teken van nieuw elan, professionalisering en meer waarde voor leden. De ambitie was, zoals afgesproken in het bestuursplan, ‘uit te groeien tot een moderne pleitbezorger van ons vak en onze leden’. Wat Esmeralda betreft is dat goed gelukt: ‘Het bestuur heeft de BVPA ontwikkeld tot een zichtbare en moderne beroepsvereniging die opkomt voor het vak public affairs en de positie van de beroepsgroep.’
Richard vult aan: ‘Het is mooi dat er brede erkenning is voor de rol van Public Affairs, en dat die daadwerkelijk bijdraagt aan goede besluitvorming. Dat is ook ons uitgangspunt: expertise leveren, draagvlak creëren en daarmee positief bijdragen aan de democratie.
Daarbij is de diversiteit van onze achterban onze grote kracht. Welke vereniging kan zeggen dat ze zowel bedrijfsleven, NGO’s, publieke sector als wetenschap vertegenwoordigt? De BVPA biedt een mooie dwarsdoorsnede. En de leden van de BVPA mogen in de politieke arena soms andere belangen hebben, binnen de vereniging werken ze uitstekend samen.’
Meer waarde én meer leden
Het doel van het bestuur was om meer waarde voor leden te creëren, met meer inhoud, professionalisering en verbinding binnen de vereniging. Dat kwam bijvoorbeeld tot uiting in de onboarding van nieuwe leden, de masterclasses en netwerkevents en de betere informatievoorziening. Esmeralda: ‘Bovendien hebben we een belangrijke impuls gegeven aan de groei en professionalisering van Jong BVPA. Dankzij de activiteiten en zichtbaarheid van Jong BVPA heeft een nieuwe generatie professionals bewust voor de BVPA gekozen. Dat heeft gewerkt: we zijn gegroeid van 600 naar 700 leden, en het clubgevoel over alle generaties heen is sterker dan ooit.’
Hoogwaardige bijeenkomsten en sterke community
Richard en Esmeralda kijken terug op een vruchtbare periode, met een aantal echte hoogtepunten. Beide noemen ze het BVPA-congres in het LUMC van afgelopen jaar en het Goede Doelen Diner van 2024. Esmeralda: ‘Het congres had een zeer hoge opkomst. De koppeling tussen beleid, wetenschap en praktijk sloot perfect aan bij ons doel om meer hoogwaardige evenementen met beleidsbepalers en wetenschappers te organiseren. Je ziet wat er ontstaat wanneer leden zich inzetten voor de beroepsgroep. Het is ons clubgevoel in de praktijk.’
Richard: ‘Het Goede Doelen Diner was in recordtijd uitverkocht. En het heeft echt bijgedragen aan de toegang van goede doelen tot de politiek. Ik sprak iemand die een eind had gereden om erbij te zijn; vooraf was hij sceptisch, achteraf was hij helemaal blij en vol nieuwe inspiratie. Dat voelt als een compliment, vooral ook voor de vijf enthousiaste BVPA-leden die er heel veel tijd en energie in hebben gestopt. Het was een superprofessioneel evenement, dat met beperkte middelen echt deuren heeft geopend. Ik kan niet wachten om als regulier BVPA-lid een kaartje te kopen voor de volgende editie!
Het diner heeft mij sowieso geïnspireerd om pro bono activiteiten op te pakken. Daar ontstaat na mijn bestuurstermijn meer ruimte voor. Anderen helpen past ook helemaal bij de Kerstgedachte, maar kun je natuurlijk het hele jaar doen.‘
Professionalisering van de organisatie
Het bestuursplan benoemde dat BVPA behoefte had aan meer continuïteit, structuur en focus. Daarin is de afgelopen jaren veel bereikt: de commissies zijn goed bezet en werken met duidelijke prioriteiten. Er is een frisse, aansprekende huisstijl ontwikkeld. De nieuwsbrief heeft een professionelere uitstraling. En de ALV’s zijn helder, gestructureerd en hebben een hogere opkomst – ook dankzij de themasessies, die een vast onderdeel zijn geworden.
Samenwerking en positie in het veld
De BVPA heeft actief relaties opgebouwd met onder andere het ministerie van BZK, de Universiteit Leiden en Transparency International Nederland. Zo vervult de vereniging steeds nadrukkelijker de rol van gesprekspartner over de toekomst van het vak, bijvoorbeeld bij discussies over een mogelijk wettelijk lobbyregister. Toch ziet Esmeralda hier ook een duidelijke taak voor de toekomst: ‘Om als beroepsgroep ook in de media een duidelijke stem te hebben, moeten we met elkaar bepalen welke standpunten we uitdragen. Dat vraagt om gedragen keuzes van en met onze leden.’
Richard vult aan: ‘We hebben een heldere positie ingenomen in de discussie rond transparantie. We moeten transparantie bevorderen, maar daarbij moeten we ons niet louter focussen op een specifiek instrument, zoals het register. En we moeten goed kijken naar de mening van onze leden. Daarom stond het ledenonderzoek dit najaar mede in het teken van lobbyregulering.
De discussie moet zich ook niet beperken tot de zendende kant van de lobby. Er moet ook voldoende aandacht zijn voor de ontvangende kant. Wat doet die met de informatie die we aanreiken? Dat is minstens zo belangrijk.’
Advies
De nieuwe voorzitter en bestuurslid communicatie en positionering zijn inmiddels bekend: Pieter Walraven en Wilma Bontes. Willen Esmeralda en Richard ze nog iets meegeven? Esmeralda: ‘Onze leden, commissies en bestuursleden geven hun tijd vrijwillig, uit liefde voor het vak. Dat maakt ons uniek en krachtig. Ik ben dankbaar dat ik daar drie jaar deel van mocht uitmaken. Ik draag een stabiele, groeiende en trotse vereniging over en ik kijk uit naar wat de BVPA de komende jaren verder gaat bereiken.
Mijn oproep: Blijf focussen en zet in op continuïteit. Benut de uitkomsten van het ledenonderzoek en werk samen met leden en stakeholders aan heldere standpuntbepaling. Dat is van belang voor de toekomst van ons vak.’
Richard: ‘Het ledenonderzoek laat zien dat we op de goede weg zijn, maar ook dat er ruimte is voor verdere groei. Specifiek voor mijn portefeuille zien we dat de informatievoorziening wordt gewaardeerd en dat is mooi, maar ik zie ook daar nog de nodige ruimte voor verbetering. Te beginnen met onze nieuwe website, die begin volgend jaar wordt gelanceerd.
We zijn een vereniging van gemotiveerde leden, die samen mooie dingen neerzetten. Daar ben ik dankbaar voor. Door de diversiteit vormen we ook een unieke kennishub.
Beiden, in koor: ‘Proost! Op de toekomst van onze vereniging en fijne feestdagen!