Hoe ga je om met dit dynamische veld als public affairs professional?
Niet alleen zien we de versplintering en ad hoc gelegenheidscoalities, ook ervaren we dat standpunten veel sneller kunnen wijzigen onder druk van de publieke opinie. Meer dan ooit is maatschappelijke compliance aan de orde van de dag en zullen organisaties voortdurend hun thermometer in de maatschappij moeten steken. Dit vraagt om een veel actiever public affairs beleid en een betere verankering met het strategische beleid. Hierover adviseren wij onze opdrachtgevers en gebruiken we instrumenten om effectief inzicht te krijgen in veranderingen, zodat we daar snel op kunnen acteren.
Welke thema’s zie je momenteel vooral terugkomen in vragen?
Voor veel opdrachtgevers heeft Corona een zware wissel getrokken op hun dagelijkse activiteiten. Het levert vaak ook onzekerheden op. Waar de een soms vooral bedreigingen ziet, ziet de ander juist kansen. In het algemeen stellen onze opdrachtgevers ons vooral vragen van strategische aard: voldoet mijn strategie nog wel in de gereguleerde markt waarin ik actief ben of in het veranderende stakeholderveld? Hoe zorg ik voor draagvlak voor de plannen die ik wil realiseren? Sommige thema’s hebben daarbij een lange horizon, waarbij andere thema’s ineens oppoppen.
Zie je een verschuiving in thema’s in deze coronacrisis?
In een crisis gaan organisaties automatisch eerder in een overlevingsmodus. Ze snijden kosten, gaan op zoek naar de bedreigingen en werken scenario’s uit. Daarin helpen en ondersteunen wij ze. De thema’s waar het daarbij om draait liggen dan vaak in het verlengde daarvan: hoe blijf ik in business, hoe voorkom ik sluiting of beperkingen? Natuurlijk hebben we ook opdrachtgevers die juist in crisistijden profiteren en kansen zien. Hun thema’s zijn daar weer een afgeleide van: hoe blijf ik de vraag aankunnen, hoe voorkom ik tekorten en waar vind ik snel extra personeel? Deze tegenstellingen maakt het op dit moment vanuit public affairs perspectief een zeer interessante tijd. Wat we ook zien is dat organisaties op dit moment meer nadenken over hun visie, missie en maatschappelijk toegevoegde waarde. Juist deze periode biedt enorm veel kansen om intrinsiek te veranderen.
Zijn klanten momenteel ook nog bezig met thema’s die spelen op lange termijn?
Dit hangt in algemene zin af van de sector, maar ook wel van het soort bedrijf of organisatie. Feitelijk zien wij bij onze opdrachtgevers zowel korte als lange termijn de revue passeren. Logischerwijs is het bedrijf dat een flinke omzetdaling ziet en in zijn bestaan wordt bedreigd meer gericht op de korte termijn, waarbij het bedrijf dat minder of niet te lijden heeft het vizier meer op de lange termijn heeft. We in ieder geval dat er een grote behoefte is om contact te hebben met de overheid met het doel de belangen effectief naar voren te kunnen brengen.
Hoe zorg je in deze tijd van overleggen op afstand toch voor een sfeer van vertrouwen en verbinding?
Door op de eerste plaats goed naar de andere te luisteren en met een goed onderbouwd verhaal te komen. Gelukkig zijn we in Nederland praktisch ingesteld: kom je met een voor mij relevant verhaal en heb ik daar iets aan, dan wil ik graag naar je komen luisteren. Je goed voorbereiden en weten waar het over gaat en wat er speelt is de eerste basis voor het krijgen van vertrouwen. Laat daarnaast juist op afstand ook je menselijk gezicht zien.
Wat zie je als grootste uitdaging als public affairs professional in de coronacrisis?
Op dit moment is dat vooral: hoe krijgen we die vele vragen en verzoeken allemaal verwerkt! Uiteraard is dat vanuit een consultant’s perspectief een luxeprobleem. Als public affairs professional zul je nu overal veel vragen op je af zien komen. Daarbij volgen de ontwikkelingen zich zo op, dat het zaak is alles goed bij te houden en je (interne) klant continue goed op de hoogte te brengen. Daarin speelt ook snelheid van advisering een steeds grotere rol. Een strategie die je vandaag ontwikkelt kan morgen al weer verouderd zijn. Zorg dus zeker in deze tijd dat je dagelijks je strategie aanscherpt.
Op welke recente public affairs case ben je het meest trots, en waarom?
In het algemeen word ik in mijn werk geprikkeld door de uitdaging om de balans tussen het gewenste en het haalbare te vinden. In elke zaak weer. Ik vind het moeilijk om een casus uit te lichten waar ik extra trots op ben. Eigenlijk ben ik op iedere casus op een bepaalde manier trots.