De publieke arena versplintert steeds meer. Tegelijkertijd worden belangenorganisaties voorbijgestreefd door ad hoc coalities van activisten. Hoe ga je om met dit dynamische veld als public affairs professional?
Deze trend zien wij eigenlijk al jaren, waardoor het eigenlijk niet zoveel in onze werkwijze heeft veranderd. Uiteindelijk gaat het er toch om dat je probeert te blijven denken aan het specifieke belang en het algemeen belang. Mocht je onverhoopt toch in de Tweede Kamer moeten lobbyen blijft het er nog steeds om gaan dat je 76 zetels weet te winnen. Dat is in al die jaren niet anders geworden. Tegelijkertijd dien je als public affairs professional alert te zijn op eenheid en draagvlak bij de achterban. Opvallend is overigens dat bij met name ook de coronacrisis de gevestigde belangenorganisaties hun positie en rol juist verstevigd is doordat zij voor de overheid en het kabinet de voornaamste gesprekspartner vormen bij bijvoorbeeld het vormgeven van steunpakketten en het maken van afspraken.
Welke thema’s zie je momenteel vooral terugkomen?
Op dit moment zien wij vooral vragen van klanten die zich richten op de voorbereiding van een nieuw regeerakkoord en de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021. We zien dat de vraag naar interim ondersteuning blijft stijgen. Er is een toenemende vraag naar gekwalificeerde mensen, het belang van een goede lobby en van public affairs wordt in steeds meer organisaties duidelijk, juist ook door corona. Daardoor is er behoefte aan extra ondersteuning.
Zie je een verschuiving in thema’s in deze coronacrisis?
Dezelfde thema’s als voor de crisis zijn actueel. Denk aan de gezondheidszorg, klimaat en duurzaamheid, digitalisering. Tegelijkertijd zien wij wel dat urgentere thema’s zich nu meer richten op de korte termijn en de manier om deze coronacrisis uit te komen. Wij houden ons ook veel met directe coronagerelateerde onderwerpen bezig.
Welke thema’s spelen op lange termijn, of overheerst vooral een korte-termijn-crisis-modus?
In het begin van de corona-crisis stond de nieuwe werkelijkheid en de crisismodus centraal. Zo richting de zomermaanden is in onze beleving iedereen zich weer meer gaan richten op de lange termijn onderwerpen Wij blijven benadrukken dat de lange termijn van belang is, zoals TK2021, het nieuwe regeerakkoord en de brede maatschappelijke ontwikkelingen, maar voor sommige sectoren en organisaties is de korte termijn het echte belang, omdat ze in hun voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast ervaren veel organisaties in deze thuiswerkperiode ook uitdagingen om relaties en netwerken te onderhouden en het overzicht te bewaren. Daarvoor hebben wij samen met onze klant Heineken een digitale app, de Stakeholder Engagement Tool (SET), ontwikkeld die stakeholdermanagement makkelijker maakt. De tool maakt het eenvoudig snel informatie over contacten met collega’s uit te wisselen en de app herinnert je eraan tijdig contact op te nemen met een stakeholder.
Hoe zorg je in deze tijd van overleggen op afstand toch voor een sfeer van vertrouwen en verbinding?
Dat is en blijft een uitdaging. De positieve zijde van deze huidige crisissituatie is dat iedereen de zogenaamde videocalls heeft omarmt en dat die mogelijkheid bestaat. Tegelijkertijd beseffen we ons met elkaar ook hoe belangrijk het is om soms in fysieke zin met elkaar een gesprek te voeren. Dat blijft voor vertrouwen en verbinding cruciaal. Juist bij overleggen op afstand is het van belang om die kopjes koffie, in digitale vorm, te blijven drinken en de chit-chat te voeren. In het digitale stakeholdermanagement blijft het van belang die informele gesprekken te blijven voeren en te vragen wat jouw gesprekspersoon echt bezighoudt en hoe je diegene van dienst kunt zijn. Van belang is het dus om het ook even over andere zaken te hebben die iedereen bezighoudt, in plaats van alleen maar werkgericht.
Wat zie je als grootste uitdaging als public affairs professional in de coronacrisis?
De grootste uitdaging in deze coronacrisis is om overzicht te houden welke collega met welke stakeholder contact heeft. Het bijpraten met een collega bij het koffiezetapparaat is er nu even niet bij. Dus het bewaken en het overzicht hebben van al die stakeholdercontacten is een extra uitdaging in deze tijd. Juist door te weten wat anderen doen kun je elkaar versterken en ideeën aandragen. Zo lever je het beste resultaat en creëer je toegevoegde waarde. Daarnaast blijft het als public affairs professional van belang om de middellange termijndoelen van de organisatie te bewaken en voorbij de crisis proberen te kijken. Hoe zorgen we ervoor dat we ons optimaal positioneren om een goede startpositie te hebben.
Op welke recente public affairs case ben je het meest trots?
Tsja, dat is voor een public affairs professional altijd een moeilijke vraag. Wij lopen niet zo te koop met waar we onze bijdrage aan hebben mogen leveren, of dat nou heel goed ging, of misschien juist minder goed. Dat laten wij graag aan onze klanten. In 2015 heb ik het initiatief genomen om de Formule 1 terug naar Nederland te halen. Achter de schermen hebben we daar met een aantal sleutelspelers een belangrijke bijdrage aan mogen leveren. Daar ben ik trots op omdat destijds veel mensen ons voor gek verklaarden en zagen als iets dat nooit meer in ons land zou kunnen gebeuren.