De komende maanden presenteren we diverse series interviews met BVPA-leden. Dit keer is het de beurt aan Nora Waaldijk (EPPA). EPPA heeft experts in huis op het gebied van public affairs, stakeholdermanagement, digital public affairs en communicatie. Tevens specialiseert EPPA zich al jaren in politieke monitoring op maat. Welke verschuiving in thema’s ziet Nora tijdens de coronacrisis? En wat ziet zij momenteel als grootste uitdaging? Tijd voor een kennismaking.
De publieke arena versplintert steeds meer. Tegelijkertijd worden belangenorganisaties voorbijgestreefd door ad hoc coalities van activisten. Hoe ga je om met dit dynamische veld als public affairs professional?
Het politiek-maatschappelijke veld is altijd al dynamisch geweest. Bij EPPA houden we het hoofd koel, overzien wij via onze politieke monitoring het gehele speelveld en stellen we de PA-doelen van de opdrachtgever centraal. Ook ad hoc coalities kunnen gebruik maken van professioneel lobbyadvies. Tevens dragen we graag bij aan het vergroten van de transparantie van de politiek voor iedereen in Nederland, bijvoorbeeld door onze laagdrempelige verkiezingswebsite (www.deverkiezingswijzer.nl) en voorheen onze Nieuwspoort App.
Welke thema’s zie je momenteel vooral terugkomen in vragen van klanten?
Voor EPPA ben ik van alle markten thuis. Ons klantenbestand is ontzettend divers, we adviseren bijvoorbeeld net zo graag decentrale overheden, (branche)verenigingen, samenwerkingsverbanden of grote bedrijven. De thema’s waar zij zich mee bezig houden verschillen dan ook enorm, denk bijvoorbeeld aan fiscaliteit, zorg, ontwikkelingssamenwerking of de energietransitie.
Zie je een verschuiving in thema’s in deze coronacrisis?
De coronacrisis raakt ons allemaal. Veel opdrachtgevers hebben daarom moeten schakelen om als organisatie adequaat te kunnen reageren op de coronacrisis. Strategische lange termijn plannen komen daarbij begrijpelijkerwijze soms in de ijskast te staan. Het is mijn taak om niet alleen pdrachtgevers bij te staan in de ‘waan van de dag’, maar juist ook de grote lijnen in de gaten te houden. Bijvoorbeeld door een strategische PA-sessie te organiseren of een lobbyplan voor 2021 op te stellen.
Ik breng kansen en eventuele bedreigingen op de lange termijn bij opdrachtgevers expliciet onder de aandacht. Politici en bestuurders zijn ook bezig met de lange termijn.
Hoe zorg je in deze tijd van overleggen op afstand toch voor een sfeer van vertrouwen en verbinding?
Enerzijds zorgt het digitale vergaderen voor afstand, anderzijds biedt het ook kansen. De vorm is wellicht anders, maar klantenbinding en het opbouwen van relaties met politiek-bestuurlijke beslissers is juist belangrijker dan ooit.
Omdat vrijwel iedereen nu digitaal vergadert, zien wij veelal meer contactmomenten met onze opdrachtgevers, die voorheen verspreid zaten. Waar je eerst weken bezig kon zijn met een datumprikker om een geschikte plaats en tijdstip af te spreken, biedt het digitale vergaderen nu de mogelijkheid om snel met elkaar om tafel te gaan om in te spelen op actuele politieke of maatschappelijke ontwikkelingen.
Daarnaast investeren we in een goede teamsfeer op kantoor. Daarom hebben we, naast de inhoudelijke vergaderingen, ook een wekelijkse digitale borrel en sparren we informeel over actuele klantcasussen. Het is belangrijk om collega’s informeel te blijven spreken, zeker nu het einde van het thuiswerken nog niet in zicht is.
Wat zie je als grootste uitdaging als public affairs professional in de coronacrisis?
De dagelijkse gang van zaken in politiek-bestuurlijk Nederland stond vanaf maart op zijn kop. Het parlement vergaderde niet of nauwelijks, ambtenaren werkten plotseling thuis en de snelheid waarmee ingrijpende beslissingen werden genomen in het kabinet was ongekend. Dit ‘nieuwe normaal’ vergt aanpassingen van public affairs professionals. De transparantie van politiek-bestuurlijke processen is verminderd, waardoor “weten waar je moet zijn, wanneer en met welke boodschap” nog belangrijker is geworden. Rustig blijven in de crisis, op digitale wijze de contacten blijven opbouwen en de lange termijn niet uit het oog te verliezen is hierbij het devies.
Op welke recente public affairs case ben je het meest trots, en waarom?
In anderhalve maand tijd hebben wij een intensief digitaal lobbytraject opgezet richting (lokale) bestuurders, ambtenaren, bewindspersonen en Kamerleden.