Welke thema’s zie je momenteel vooral terugkomen in vragen?
Dat verschilt echt per cliënt en sector. Natuurlijk kijkt iedereen vooruit naar de verkiezingen, maar wel met een eigen insteek. En voor bijna elke organisatie is omgaan met de gevolgen van de coronacrisis een belangrijk element van hun public affairs strategie geworden.
Ook zie ik nóg meer aandacht voor coalitievorming. Dat heeft uiteraard te maken met het aanstormende verkiezingsgeweld, maar is ook een gevolg van de coronacrisis. Er zijn tegenwoordig hogere drempels om een plekje op de agenda realiseren – en dat vergt nóg meer afstemming en samenwerking.
Zie je een verschuiving in thema’s in deze coronacrisis?
Naast de grotere verschuivingen in het begin van de coronacrisis – naar zorg en getroffen sectoren, is er nu weer meer ruimte voor agendasetting. Dat gaat, bijvoorbeeld in de Kamer, nog wat ongemakkelijk: sommige relatief kleine onderwerpen lijken te profiteren van de nieuw ontstane ruimte waardoor ze naar verhouding groter op de agenda worden uitgemeten. Andere relatief grote onderwerpen worden om redenen van efficiëntie gegroepeerd behandeld. Kijk bijvoorbeeld naar de grote ‘verzameldebatten’ die momenteel in de commissie VWS gevoerd worden. Hierdoor is vaak een nóg sterkere of breder gedragen boodschap nodig om de agenda te halen.
Zijn er thema’s die spelen op lange termijn, of overheerst vooral een korte-termijn-crisis-modus?
Het is mijn rol om cliënten te helpen vooruit te kijken en lange termijnkeuzes te maken. Ook ben ik ervan overtuigd dat de crisis-modus nooit te lang mag duren – en zeker niet buiten de context van de lange termijn gezien mag worden. Denk bijvoorbeeld aan de aankomende verkiezingen: hier bereiden we cliënten al maanden op voor.
Hoe zorg je in deze tijd van overleggen op afstand toch voor een sfeer van vertrouwen en verbinding?
We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, en dat helpt op de afstand wel wat te overbruggen. Bovendien schikken we ons allemaal naar de omstandigheden. Ik probeer mijn cliënten en hun stakeholders wat vaker te bellen dan per mail zaken af te tikken. Ik denk dat elke adviseur zijn eigen stijl heeft in het werken aan vertrouwen en verbinding tussen partijen – en dat het vooral loont om daarin geen andere manieren aan te meten.
Wat zie je als grootste uitdaging als public affairs professional in de coronacrisis?
Rustig blijven. Om me heen zie ik veel spanning en gejaagdheid en veel communicatie omwille van de communicatie. In veel gevallen wat mij betreft verloren energie, die niet bijdraagt aan het grotere verhaal. Juist in deze onstuimige tijd is het juiste moment en weloverwogen gewicht essentieel voor een rake boodschap. Je hoeft niet overal te zijn, alleen waar het ertoe doet.
Op welke recente public affairs case ben je het meest trots, en waarom?
Ik ben niet zozeer trots op één recente case. Waar ik trots op ben, persoonlijk, is dat het gelukt is de grotere multinationals, de kleinere stichtingen, de bekende namen én onze pro bono cliënten waarvoor ik de afgelopen periode heb mogen werken te voorzien van voldoende aandacht en zorgvuldig advies