Europese verkiezingen, Europese lobby
Verkiezingen zijn een bijzondere periode, zeker voor PA-professionals. Dat realiseert de NOS zich ook en besteedt daarom in een tweeluik aandacht aan Europese lobby. Daarvoor spraken ze in deel één met verschillende Europarlementariërs. Een aantal conclusies: ngo's en burgerbewegingen zijn even invloedrijk of zelfs invloedrijker dan bedrijven, goede lobbyisten hebben ook wat te brengen en je mag best stevig het debat aangaan met Europarlementariërs. Deel twee zoomt in op de AI-wet die onlangs het levenslicht in Brussel zag. Een prachtig kijkje in flitsbezoeken van de tech-giganten, een brief die de voorpagina van de Financial Times haalde en de opleving van de Frans-Duitse lobby-as. Wil je een echte deep-dive in het leven van de Brusselse lobbyist? Dan is dit interview met Dick Frouws van SNN misschien wat voor je. Voor de zuidelijke provincies besteedt omroep Brabant aandacht aan de grote invloed van Brabant in Brussel. En tenslotte, realiseren wij ons wel dat onze collega's steeds moeilijker te herkennen worden? Volgens Trouw komt de Europese lobbyist namelijk steeds vaker in vermomming.
Verkiezingen zijn een bijzondere periode, zeker voor PA-professionals. Dat realiseert de NOS zich ook en besteedt daarom in een tweeluik aandacht aan Europese lobby. Daarvoor spraken ze in deel één met verschillende Europarlementariërs. Een aantal conclusies: ngo's en burgerbewegingen zijn even invloedrijk of zelfs invloedrijker dan bedrijven, goede lobbyisten hebben ook wat te brengen en je mag best stevig het debat aangaan met Europarlementariërs. Deel twee zoomt in op de AI-wet die onlangs het levenslicht in Brussel zag. Een prachtig kijkje in flitsbezoeken van de tech-giganten, een brief die de voorpagina van de Financial Times haalde en de opleving van de Frans-Duitse lobby-as. Wil je een echte deep-dive in het leven van de Brusselse lobbyist? Dan is dit interview met Dick Frouws van SNN misschien wat voor je. Voor de zuidelijke provincies besteedt omroep Brabant aandacht aan de grote invloed van Brabant in Brussel. En tenslotte, realiseren wij ons wel dat onze collega's steeds moeilijker te herkennen worden? Volgens Trouw komt de Europese lobbyist namelijk steeds vaker in vermomming.
Gouden tijden voor de lobbyist?
Ook in Nederland leiden de verkiezingen tot flinke lobby's. Diverse collega's concluderen dat het gouden tijden voor lobbyisten zijn, omdat het hoofdlijnenakkoord nog zoveel losse eindjes kent. Zo is er op inhoud, uitvoerbaarheid en implementatie nog veel ruimte om invloed uit te oefenen of bij te schaven. Met de veelheid aan vrije kwesties is er aan alle kanten ruimte voor debat en beïnvloeding. Niet iedereen ziet de ontwikkelingen als positief. In de Groene Amsterdammer betoogt Koen Haegens zelfs dat de welvaart van Nederland in de waagschaal wordt gesteld omdat politici willen scoren bij de "eigen hobby's en lobby's".
Een monsterverbond
En lobby's worden er gevoerd. Het hoofdlijnenakkoord is mikpunt voor lobby's met de scherpe keuzes die worden gemaakt. De Volkskrant bericht over de lobby van een monsterverbond van KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, de cultuursector en boekenbranche, die zich gezamenlijk verzetten tegen een verhoging van het laag btw-tarief van 9%. De vier formerende partijen willen de verhoging van het btw-tarief een slordige 2,2 miljard euro per jaar ophalen. Het monsterverbond trekt dan ook alle registers open via media, publiek en wandelgangen. De kritiek staat niet op zichzelf. Vanuit de sportsector wordt het akkoord een valse start genoemd, de cultuursector waarschuwt voor kaalslag voor evenementen en boekverkopers vrezen verdere verslechtering van de Nederlandse geletterdheid. Wil de lobby slagen, moet het monsterverbond alle partijen uit de coalitie meehebben, want zoals Wilders aangaf is alleen van de financiële afspraken af te wijken als "alle vier partijen het daar over eens zijn".
Ook in Nederland leiden de verkiezingen tot flinke lobby's. Diverse collega's concluderen dat het gouden tijden voor lobbyisten zijn, omdat het hoofdlijnenakkoord nog zoveel losse eindjes kent. Zo is er op inhoud, uitvoerbaarheid en implementatie nog veel ruimte om invloed uit te oefenen of bij te schaven. Met de veelheid aan vrije kwesties is er aan alle kanten ruimte voor debat en beïnvloeding. Niet iedereen ziet de ontwikkelingen als positief. In de Groene Amsterdammer betoogt Koen Haegens zelfs dat de welvaart van Nederland in de waagschaal wordt gesteld omdat politici willen scoren bij de "eigen hobby's en lobby's".
Een monsterverbond
En lobby's worden er gevoerd. Het hoofdlijnenakkoord is mikpunt voor lobby's met de scherpe keuzes die worden gemaakt. De Volkskrant bericht over de lobby van een monsterverbond van KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, de cultuursector en boekenbranche, die zich gezamenlijk verzetten tegen een verhoging van het laag btw-tarief van 9%. De vier formerende partijen willen de verhoging van het btw-tarief een slordige 2,2 miljard euro per jaar ophalen. Het monsterverbond trekt dan ook alle registers open via media, publiek en wandelgangen. De kritiek staat niet op zichzelf. Vanuit de sportsector wordt het akkoord een valse start genoemd, de cultuursector waarschuwt voor kaalslag voor evenementen en boekverkopers vrezen verdere verslechtering van de Nederlandse geletterdheid. Wil de lobby slagen, moet het monsterverbond alle partijen uit de coalitie meehebben, want zoals Wilders aangaf is alleen van de financiële afspraken af te wijken als "alle vier partijen het daar over eens zijn".