15 jaar › Mijn BVPA › Gedragscode BVPA › Contact 070 204 40 77
! Uw browser is verouderd. - Update uw browser voor optimaal gebruik van deze website.
Menu ≡
  • Home
  • Over ons ▶
    • Over de BVPA
    • Gedragscode BVPA
    • Visie op het vak
    • Bestuur
    • Commissies ▶
      • BVPA Commissie Beroepsvorming
      • BVPA Commissie Europa
      • BVPA Ethische Commissie
      • BVPA Sprekerspoule
    • Statuten en reglementen
    • Lid worden
    • Sponsoring & vacature plaatsen
  • Actueel ▶
    • Nieuws
  • Agenda
  • Kennisbank
  • Leden ▶
    • Ledenlijst
    • Lid worden
  • Vacatures
  • Contact
Ontwikkeling van het vakgebied en kennisplatform voor de beroepsgroep
  • U bevindt zich hier:
  • BVPA
  • Actueel
  • Nieuws
  • Lobbyist in Daglicht: Aileen de Witte

Lobbyist in Daglicht: Aileen de Witte

Lobbyist in Daglicht: Aileen de Witte
donderdag 17 juli 2025, 00:00
Aileen de Witte werkt als PA bij Royal FloraHolland. Zij vertegenwoordigt de belangen van ‘de grootste sierteelt marktplaats ter wereld’ in Brussel. Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen voor de bloemenveiling? Welke rol speelt PA daarin? En welke ontwikkelingen ziet ze in haar vakgebied? Een gesprek!

Wat is je voornaamste drijfveer in je werk?
‘Enerzijds is de politieke junkie in mij helemaal blij dat ik me de hele dag kan bezighouden met politiek – en in mijn geval de Europese politiek. Anderzijds vind ik het tof dat ik mag werken voor zo’n typisch Nederlands bedrijf: de bloemenveiling. Royal FloraHolland heeft zich in 100 jaar ontwikkeld tot een innovatief, iconisch bedrijf, waar we trots op mogen zijn.’ 

Wat is voor jou in essentie de meerwaarde van Public Affairs?
‘Een brug slaan tussen bedrijfsleven en overheid. Dat is van groot belang, in een tijd dat ontzettend veel wetgeving op ons afkomt. Met name op duurzaamheidsgebied. Dat vinden we allemaal heel belangrijk, maar hoe gaan we toewerken naar een businessmodel waarin we duurzaamheidsdoelen kunnen incorporeren, en tegelijkertijd winst kunnen blijven maken voor de BV Nederland? Wij leggen de relatie tussen de doelen van de overheid en de praktische haalbaarheid voor het bedrijfsleven en gaan van daaruit de dialoog aan. In mijn ogen zit daar de toegevoegde waarde.’ 

Wat zijn de voornaamste speerpunten van Royal FloraHolland als het om PA gaat?
‘Als ik het op mijn eigen werkzaamheden als EU-lobbyist betrek: we moeten vrije handel kunnen blijven voeren, uiteraard binnen de kaders van internationale afspraken. Nederland is van oudsher een handelsnatie, en de sierteelt heeft bij uitstek baat bij zo min mogelijk handelsbelemmeringen.’

‘Het afgelopen jaar heb ik heel hard gewerkt aan de totstandkoming van een nieuw akkoord tussen Von der Leyen en Starmer: de SPS-overeenkomst (Agreement on the Application of Sanitary and Phytosanitary Measures - red.). Na Brexit zag je dat overal nieuwe importcontroles ontstonden. In veel gevallen waren dat overbodige controles, omdat de standaarden aan beide kanten hetzelfde waren – de UK was daarvoor immers onderdeel van de EU. Dat kostte allemaal heel veel extra tijd, werk en geld en daarbij was niemand gebaat. De politieke wil was er om dat allemaal recht te trekken; voor ons zat het werk erin alle rimpels glad te strijken, processen te stroomlijnen en het akkoord implementeren naar een werkbare realiteit. De komende tijd zullen we zien hoe het in de praktijk werkt. Het idee is dynamic alignment;de Britten moeten voldoen aan EU-standaarden, maar blijven aan de achterkant een beetje inspraak houden. Voor Royal FloraHolland zal het er in elk geval voor moeten zorgen dat de handel met de UK een stuk soepeler zal verlopen.’

‘Ander speerpunt is duurzaamheid. Ik had het er al even over. Ons businessmodel ombouwen naar iets dat past binnen de klimaatdoelen vergt strategisch inzicht en flinke investeringen. We scharen ons achter de doelen, maar hoe gaan we er komen? Vanuit Brussel komt veel wetgeving op ons af, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive. We willen daar gevolg aan geven en in 2025 gaan wij er voor het eerst op rapporteren, maar de praktische uitvoering vergt veel van onze organisatie. Dat is iets waarover we continu in gesprek zijn.’ 

Terugkijkend op jouw carrière tot nu toe: wat is er de afgelopen jaren veranderd aan jouw werk en de relatie tussen PA en politiek?

‘In brede zin zie ik twee dingen die grote impact hebben gehad en nog steeds hebben: de Coronapandemie en de verhuizing van de Tweede Kamer. Als gevolg daarvan hebben we geen spontane ‘aanlooproute’ meer als PA. Het Plein was altijd onze natuurlijke uitvalsbasis. Die mis ik echt. Momenteel heb je Nieuwspoort, maar dat vervult toch een iets andere functie.’’ 
‘Het contact met mensen is daardoor anders geworden. Kamerleden zeggen “stuur maar een mailtje”, of “we doen het wel digitaal”. Bij specifieke evenementen krijg je wel mensen over de vloer, maar laagdrempelig even koffiedrinken, sparren of fysiek amendementen meegeven, dat is er niet meer bij.’

‘Het is ook het gevolg van de roep om transparantie. Parlementsleden zijn heel voorzichtig geworden. Zeker ook in Brussel. Daar heb je alleen nog maar geregistreerde bezoeken, en alles komt in het transparantieregister te staan. Een paar weken terug zat ik op persoonlijke titel in de kroeg met wat mensen van de Europese Commissie. Er was ook iemand bij van het kabinet van Christophe Hansen (Eurocommissaris voor Landbouw – red.). Die zich dan toch afvroeg of het contact met mij moest worden opgenomen in het transparantieregister…’ 

Zou je de Beroepsvereniging nog iets willen meegeven voor de komende tijd?

‘Precies op dit punt kan de BVPA van toegevoegde waarde zijn. BVPA moet een centraal punt zijn voor lobbyisten, om onderling te spreken over de toekomst van ons vak. Zeker als het gaat om de toenemende roep om transparantie in ons werk, heeft de BVPA een rol te spelen in onze toekomstbestendigheid.’

‘Ik bepleit daarin ook een stukje redelijkheid. Als ik de macht had om iemand dingen te laten doen of zeggen waarbij die zich niet senang voelt, dan zat ik hier niet. En we moeten er ook op kunnen vertrouwen dat mensen zelf kunnen relativeren en informatie kunnen filteren. Dus transparantie is goed, maar we moeten het in het belang van ons vak wel in goede banen leiden.’ 


 


Terug naar overzicht
  • Nieuws
Contact

Gerelateerd

Nieuws Agenda VacaturesDisclaimer
Beroepsvereniging voor Public Affairs
Postbus 674
2501 CR Den Haag
Tel: 070 204 40 77
Algemeen:
info@bvpa.nl

Ledenadministratie:
ledenadministratie@bvpa.nl
Disclaimer
Cookiebeleid
Website en CMS ontwikkeld door X-Interactive