door Arco Timmermans
De wetenschappelijke inbedding van de praktijk van public affairs in Nederland heeft nog een weg te gaan, maar er is beweging. De waardering onder professionals voor een wetenschappelijke basis van kennis en competenties voor het vakgebied is toegenomen. Dit is ook nodig, want Nederland lag wat op achterstand vergeleken met het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
De wetenschappelijke inbedding van de praktijk van public affairs in Nederland heeft nog een weg te gaan, maar er is beweging. De waardering onder professionals voor een wetenschappelijke basis van kennis en competenties voor het vakgebied is toegenomen. Dit is ook nodig, want Nederland lag wat op achterstand vergeleken met het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Je kunt zeggen: ja, die achterstand komt door de Anglo-Amerikaanse bakermat van public affairs. Daar is het begonnen en het duurt altijd een tijdje voordat de wind onze kant is opgewaaid. En ja, Nederland zou Nederland niet zijn zonder diversiteit aan opvattingen over profiel en identiteit, over hoe we naar de praktijk moeten kijken en welke kennis daarbij van belang is. Zicht op kennis en competenties voor public affairs vraagt een brede blik, maar in ons land is het beeld meestal versnipperd.
De paradox van public affairs is dat deze functie voor organisaties steeds belangrijker wordt, maar ook steeds moeilijker om het alleen en goed te doen. Met de toegenomen onzekerheid en grilligheid van politieke en maatschappelijke processen is het een almaar ingewikkelder puzzel om te weten te komen hoe de public affairs professional het verschil maakt.
Het is dus hoog tijd dat er meer aandacht is voor de wetenschappelijke kant van het vakgebied. Om kennis die er al is meer te gebruiken en om nieuwe kennisvragen te stellen waarop de antwoorden kunnen helpen bij verdere professionalisering. Internationaal gezien is er een behoorlijke body of knowledge over de behartiging van belangen en de organisaties die erbij zijn betrokken. Maar veel wetenschappelijk onderzoek is nog onbekend terrein voor professionals. Bestaande kennis heeft vertaling nodig om ingezet te kunnen worden in de praktijk in Nederland. En kennis moet worden aangevuld. De lobby-dichtheid in ons land neemt toe maar het zicht daarop is niet scherp. Issues krijgen een hogere omloopsnelheid en ook daar hebben we eigenlijk nog weinig analytische grip op.
Een wetenschappelijke benadering van public affairs moet geen bedrijvigheid zijn vanuit een ivoren torentje, maar vraagt een dialoog met de praktijk. Met enige bewaking van grenzen, maar wel met open grensverkeer in beide richtingen. Op deze manier kunnen de beste stappen verder worden gezet om het vakgebied voortdurend te professionaliseren. Zo wordt de praktijk gespiegeld aan onderzoeksresultaten en wordt de onderzoeker geprikkeld te blijven zoeken naar relevante, herkenbare kennisvragen.
Langs deze weg kunnen we werken aan betere integratie van de nog vaak versnipperde kennis, de toepasbaarheid ervan aanscherpen en investeren in een rijkere academische voedingsbodem voor competentie-ontwikkeling voor public affairs in Nederland. Dit levert vervolgens een heel mooi perspectief op voor de nabije toekomst: een universitaire beroepsopleiding Public Affairs.
Arco Timmermans is bijzonder hoogleraar Public Affairs op de BVPA Leerstoel Public Affairs aan de Universiteit Leiden (Campus Den Haag).
De paradox van public affairs is dat deze functie voor organisaties steeds belangrijker wordt, maar ook steeds moeilijker om het alleen en goed te doen. Met de toegenomen onzekerheid en grilligheid van politieke en maatschappelijke processen is het een almaar ingewikkelder puzzel om te weten te komen hoe de public affairs professional het verschil maakt.
Het is dus hoog tijd dat er meer aandacht is voor de wetenschappelijke kant van het vakgebied. Om kennis die er al is meer te gebruiken en om nieuwe kennisvragen te stellen waarop de antwoorden kunnen helpen bij verdere professionalisering. Internationaal gezien is er een behoorlijke body of knowledge over de behartiging van belangen en de organisaties die erbij zijn betrokken. Maar veel wetenschappelijk onderzoek is nog onbekend terrein voor professionals. Bestaande kennis heeft vertaling nodig om ingezet te kunnen worden in de praktijk in Nederland. En kennis moet worden aangevuld. De lobby-dichtheid in ons land neemt toe maar het zicht daarop is niet scherp. Issues krijgen een hogere omloopsnelheid en ook daar hebben we eigenlijk nog weinig analytische grip op.
Een wetenschappelijke benadering van public affairs moet geen bedrijvigheid zijn vanuit een ivoren torentje, maar vraagt een dialoog met de praktijk. Met enige bewaking van grenzen, maar wel met open grensverkeer in beide richtingen. Op deze manier kunnen de beste stappen verder worden gezet om het vakgebied voortdurend te professionaliseren. Zo wordt de praktijk gespiegeld aan onderzoeksresultaten en wordt de onderzoeker geprikkeld te blijven zoeken naar relevante, herkenbare kennisvragen.
Langs deze weg kunnen we werken aan betere integratie van de nog vaak versnipperde kennis, de toepasbaarheid ervan aanscherpen en investeren in een rijkere academische voedingsbodem voor competentie-ontwikkeling voor public affairs in Nederland. Dit levert vervolgens een heel mooi perspectief op voor de nabije toekomst: een universitaire beroepsopleiding Public Affairs.
Arco Timmermans is bijzonder hoogleraar Public Affairs op de BVPA Leerstoel Public Affairs aan de Universiteit Leiden (Campus Den Haag).