15 jaar › Mijn BVPA › Gedragscode BVPA › Contact 070 204 40 77
! Uw browser is verouderd. - Update uw browser voor optimaal gebruik van deze website.
Menu ≡
  • Home
  • Over ons ▶
    • Over de BVPA
    • Gedragscode BVPA
    • Visie op het vak
    • Bestuur
    • Commissies ▶
      • BVPA Commissie Beroepsvorming
      • BVPA Commissie Europa
      • BVPA Ethische Commissie
      • BVPA Sprekerspoule
    • Statuten en reglementen
    • Lid worden
    • Sponsoring & vacature plaatsen
  • Actueel ▶
    • Nieuws
  • Agenda
  • Kennisbank
  • Leden ▶
    • Ledenlijst
    • Lid worden
  • Vacatures
  • Contact
Ontwikkeling van het vakgebied en kennisplatform voor de beroepsgroep
  • U bevindt zich hier:
  • BVPA
  • Nationaal Public Affairs Congres

Nationaal Public Affairs Congres

6 okt 2016
De Tweede Kamer is weer terug van zomerreces. De economie en de rijksbegroting tonen een voorzichtig herstel. De verkiezingen en het nieuwe regeerakkoord bieden voor iedereen nieuwe kansen. En de lobby draait op volle toeren. Volgens de media schrijven de banken het parlement de wet voor en lopen bedrijven de deur plat bij ministers. Opkomen voor belangen wordt breed geaccepteerd, maar de lobby moet transparant zijn. Leidt de roep vanuit de politiek en media tot meer transparantie tot verandering of blijft het business as usual?

Op donderdag 6 oktober 2016 worden alle professionele lobbyisten bijgepraat tijdens het Nationaal Public Affairs Congres in Theater Diligentia in Den Haag met als thema “Transparantie: tipje van de sluier of dekmantel?”. Zijn er voorbeelden in het buitenland die praktisch en effectief bijdragen aan het vergroten van de transparantie van de besluitvorming? We gaan hierover met elkaar in het debat en elkaar inspireren. En de BVPA presenteert vol trots als key-note spreker van internationaal formaat: 

Herman van Rompuy, de voormalig voorzitter van de Europese Raad over de uitdagingen van Europa. Van Rompuy is grensoverschrijdend bekend als de voormalig premier van België en de eerste voorzitter van de Europese Raad. Velen achten zich in staat om een scherpzinnige en aansprekende analyse van de hedendaagse Europese politiek te maken. Sommigen kunnen een indrukwekkende staat van politieke dienst op nationaal en Europees niveau tonen. Het is maar weinigen gegeven dit te combineren: de filosoof, econoom en schrijver Herman van Rompuy vormt wellicht de meest weldenkende Europeaan van het continent. Hij zal het congres toespreken over actuele uitdagingen van Europa.

Op dit moment is Van Rompuy voorzitter van de onafhankelijke denktank European Policy Centre en gastprofessor aan de Katholieke Universiteit Leuven. Als voorzitter van de Europese Raad heeft Herman Van Rompuy een ruime ervaringen opgedaan met de belangenbehartiging vanuit lidstaten, bedrijven, overheden en NGO’s. In de discussie kunnen we nader ingaan op de actuele trends in de samenleving en in het politiek bestuur, zoals de breed gedragen roep om meer transparantie: wat betekent transparantie voor een succesvolle en professionele belangenbehartiging.

Daarnaast zal de heer Peter Köppl (voorzitter Oostenrijkse public affairs vereniging) inzicht geven in de wijze waarop lobby regelgeving en een lobbyregister in Oostenrijk zijn vormgegeven.

Programma

12.00 uur        Ontvangst en registratie met lunch
13.00 uur        Openingsact
13.25 uur        Dagvoorzitter Kamran Ullah
13.50 uur        Welkom door Jaap Jelle Feenstra, voorzitter BVPA
14.05 uur        Peter Köppl, Managing Director Mastermind Public Affairs Consulting
14.45 uur        Uitreiking BVPA-scriptieprijs
15.00 uur        Wissel pauze
15.15 uur        Deelsessies
16.30 uur        Nabeschouwing deelsessies met Jaap Jelle Feenstra, Arco Timmermans en debatleiders
17.00 uur        Herman van Rompuy, voorzitter European Policy Centre
17.30 uur        Afsluiting door Kamran Ullah
17.35 uur        Netwerkborrel
18.30 uur        Einde
 

Deelsessies
Het congres biedt drie interessante deelsessies met elk een eigen invulling van het thema transparantie:

Sessie I: Lobbyen aan banden -  De toekomst van lobbyregelgeving in Nederland.
 “Zonder geheimen is de burger niet vrij, en zonder geheimhouding kan de staat de vrijheid van de burger niet beschermen”, aldus Paul Frissen over de drang naar transparantie. Kijkend naar ontwikkelingen in andere landen ontkomt Nederland niet aan regelgeving rondom lobbyen. Hebben we eenduidige regels nodig voor alle lobbyisten in alle lidstaten van de Europese Unie? Zijn die regels wel controleerbaar en afdwingbaar? En indien ze voor iedereen gelden, verandert dan iets aan de lobby? In deze workshop gaan we dieper in op de (on)werkbaarheid van gedragscodes en registers. Wat kunnen wij leren van andere sectoren en andere landen?
 
Sessie II: De Kopjes-koffiemeter – Lobbyresultaat meten
Niet alleen de buitenwereld spreekt over transparantie in de politieke belangenbehartiging. Ook onze eigen achterban wil weten wat de resultaten zijn van onze lobbyactiviteiten. Is het wel mogelijk om de resultaten van de eigen inzet te rapporteren? De effecten van contacten met politici en andere stakeholders zijn niet altijd meteen duidelijk. Hoe gaan andere beroepsgroepen hiermee om en combineren zij dit met gedragsregels en beroepscodes? Hoe meet je resultaat als je inzet is om anderen voor je te laten lobbyen, kennis te verhogen of een netwerk te managen?
 
Veel bedrijven en organisaties willen toch ook weten wat het geld dat zij investeren in public affairs voor hen oplevert. Brancheverenigingen moeten aan de achterban uitleggen wat de resultaten zijn van de lobbycampagnes. In deze sessie kijken we met een buitenstaanders blik naar accountability met Arco Timmermans (hoogleraar public affairs), vertegenwoordigers van brancheorganisaties en buitenstaanders zoals de advocatuur en consultancy.
 
Sessie III: Grassroots of astroturf - Het inzetten van achterban geprofessionaliseerd
Wie denkt dat grassrootslobbyen, lobbyen van onderop of ook wel burgeractivisme genoemd, voorbehouden is aan mensenrechten- of milieuorganisaties heeft het mis. Ook bedrijven zetten (steeds vaker) hun medewerkers, klanten of stakeholders in als ambassadeur of belangenbehartiger als onderdeel van hun lobby. Hoe transparant en representatief is grassroots lobbyen wanneer het wordt georganiseerd?
  
Diverse organisaties hebben gebruikgemaakt van de achterban in een lobby van onderop om je lobby doeleinden te bereiken. Dit wordt niet alleen door organisaties in de zorg of mensenrechten gebruikt maar ook door bedrijven zoals Uber en Airbnb. Grassroots lobbyen laat vooral zien dat je initiatief een groot draagvlak heeft. De mensen achter de Groningen Bodem Beweging vertellen hoe zij hun achterban hebben geactiveerd. Ook de voorzitter van het Burgerinitatief 2 miljoen handtekeningen voor het actief donorregister vertelt hoe zij te werk zijn gegaan. Aan de hand van voorbeelden uit binnen- en buitenland discussiëren we over de mogelijkheden van de inzet van de massa van onderop en van bovenaf. Waarin verschilt de strategie of zijn er toch vooral overeenkomsten? En wat is de impact van social media op grassrootslobbyen? Wat kunnen branchevereniging en bedrijven hiervan leren?

Nationaal Public Affairs Congres
Donderdag 6 oktober – 12.00u tot en met 17.30u
Inclusief lunch en borrel
Voor leden:        €125,00
Voor niet-leden:  €175,00
Voor studenten:  € 75,00 

Aanmelden kan via deze link.

 

Waar Theater Diligentia, Den Haag
Tijd 12:00 - 17:30
Kosten € 125,00
‹ Terug naar overzicht
Contact

Gerelateerd

Nieuws Agenda VacaturesDisclaimer
Beroepsvereniging voor Public Affairs
Postbus 674
2501 CR Den Haag
Tel: 070 204 40 77
Algemeen:
info@bvpa.nl

Ledenadministratie:
ledenadministratie@bvpa.nl
Disclaimer
Cookiebeleid
Website en CMS ontwikkeld door X-Interactive