Ontwikkeling van het vakgebied en kennisplatform voor de beroepsgroep
Gedragscode BVPA
Lobby en public affairs dragen bij aan betere besluitvorming, mits het transparant en integer wordt uitgevoerd. Om bij te dragen aan deze principes heeft de BVPA een gedragscode voor haar leden vastgesteld: Wat kunnen en mogen politici, ambtenaren en journalisten verwachten van de professionals van de BVPA? En waarop kunnen de leden van de beroepsvereniging elkaar bijvoorbeeld op aanspreken?
Enkele principes uit de code:
Leden van de BVPA geven duidelijkheid over wie zij zijn, namens wie en welke organisatie zij handelen en welke belangen zij vertegenwoordigen.
Leden van de BVPA geven van juiste en accurate informatie.
Leden van de BVPA behartigen geen conflicterende belangen. In geval van twijfel worden betrokken partijen op de hoogte gebracht en moeten deze hun uitdrukkelijke toestemming verlenen.
De BVPA Gedragscode is onderschreven door alle leden. Daarnaast is er ook een mogelijkheid om klachten in te dienen.
Op dit moment werkt het bestuur aan een addendum n.a.v. de wijziging van het Huishoudelijk Reglement op 3 december 2025. In dit addendum wordt beschreven wanneer een ad-hoc klachtencommissie in het leven geroepen wordt, wat het mandaat is en hoe deze intern en extern communiceert.
Het bestuur beslist
Het bestuur legt een sanctie op: berisping, schorsing of royement. Op het besluit van het bestuur is beroep mogelijk bij de Algemene Ledenvergadering (ALV). Neem voor meer informatie over de BVPA Gedragscode contact op met het secretariaat van de BVPA.