Ontwikkeling van het vakgebied en kennisplatform voor de beroepsgroep
Gedragscode BVPA
Lobby en public affairs dragen bij aan betere besluitvorming, mits het transparant en integer wordt uitgevoerd. Om bij te dragen aan deze principes heeft de BVPA een gedragscode voor haar leden vastgesteld: Wat kunnen en mogen politici, ambtenaren en journalisten verwachten van de professionals van de BVPA? En waarop kunnen de leden van de beroepsvereniging elkaar bijvoorbeeld op aanspreken?
Enkele principes uit de code:
Leden van de BVPA geven duidelijkheid over wie zij zijn, namens wie en welke organisatie zij handelen en welke belangen zij vertegenwoordigen.
Leden van de BVPA geven van juiste en accurate informatie.
Leden van de BVPA behartigen geen conflicterende belangen. In geval van twijfel worden betrokken partijen op de hoogte gebracht en moeten deze hun uitdrukkelijke toestemming verlenen.
De BVPA Gedragscode is onderschreven door alle leden. Daarnaast is er ook een mogelijkheid om klachten in te dienen.
Een klacht indienen?
Een klachtencommissie behandelt klachten over vermeende schendingen van de gedragscode door leden. De klachten kunnen door iedereen worden ingediend. De commissie wordt door het bestuur benoemd en staat onder leiding van een onafhankelijk voorzitter, prof. mr. Roel Bekker. De commissie toetst en beoordeelt klachten en geeft een bindend advies aan het bestuur:
klacht ongegrond;
overtreding van de BVPA Gedragscode zonder sanctie;
overtreding van de BPVA gedragscode met sanctie.
Het bestuur beslist
Het bestuur legt een sanctie op: berisping, schorsing of royement. Op het besluit van het bestuur is beroep mogelijk bij de Algemene Ledenvergadering (ALV). Neem voor meer informatie over de BVPA Gedragscode contact op met het secretariaat van de BVPA.