Belangen behartigen van anderen kunnen we als de beste. Maar hoe zit het eigenlijk met onze eigen belangen als beroepsgroep? Worden die net zo goed behartigd? Uit ons recente ledenonderzoek blijkt dat daar nog wel wat ruimte voor verbetering is. Reden genoeg om het gesprek aan te gaan met onze leden. Dat deden we aansluitend op de ALV van 9 juni en ons gesprek over AI, onder begeleiding van BVPA-leden Dauphine Sulzer en Noud Köper.
De aanwezige leden zijn het er in grote lijnen over eens: we doen te weinig aan ons imago als lobbyisten. We zouden veel meer aan de bekendheid van ons vakgebied moeten werken. Wat is het? Wat komt erbij kijken? En hoe dragen we bij aan de besluitvorming in het publieke bestel? De PA-professional heeft alles in zich om vanuit expertise bij te dragen aan het publieke debat. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals de opkomst van AI te duiden. Maar dat kan alleen als die expertise ook wordt erkend.
Die status bereik je niet door steeds maar weer te verzanden in technische discussies. Discussies die verlammend werken. Neem het lobbyregister: over de voors en tegens raken we bij de BVPA maar niet uitgepraat. De aanwezige leden zijn het erover eens: de BVPA zou zich op dit punt anders en beter kunnen manifesteren.
De meerwaarde van ons vak is breedgedragen binnen de BVPA; die kunnen we allemaal uitdragen en het bestuur van BVPA kan dat zonder meer namens ons allen doen. Het is dus veel effectiever om vanuit onze gedeelde waarden naar buiten te treden als ambassadeurs van ons eigen vak, dan te blijven hangen in een inhoudelijke ‘welles-nietes-discussie waar we toch niet uitkomen’. We moeten geen mogelijkheid onbenut laten om uit te leggen wat de PA-professional doet en hoe belangenbehartiging bijdraagt aan betere belangenafweging en daarmee aan betere besluitvorming. Dat is een vorm van transparantie waar iedereen voor is.
Het is van belang dat dat gebeurt, aldus de leden. Iemand merkt op dat mensen niet snappen wat de PA-professional doet. Er bestaat ‘een schimmig idee dat we even met Rob Jetten bellen en dat het dan wel wordt geregeld’. We moeten beter uitleggen dat het niet echt zo ‘viezig’ is. Er bestaat trouwens, voegt een andere aanwezige toe, ook een soort van overschatting in de samenleving over hoe effectief de PA-professional is. Dat, terwijl er ‘meer gefaalde lobby’s dan succesvolle lobby’s zijn’.
Er valt, kortom, heel wat uit te leggen. En er valt veel te vertellen over de meerwaarde van ons vak voor het democratisch proces. Over hoe we kennisleemtes opvullen. Hoe we impact van beleid op organisaties, mensen en hun belangen blootleggen met feiten en cijfers. Kortom: hoe we verantwoord met belangenbehartiging bezig zijn. Op die manier worden we niet alleen goede behartigers van de belangen van de buitenwacht, maar ook van onze eigen belangen.
Die status bereik je niet door steeds maar weer te verzanden in technische discussies. Discussies die verlammend werken. Neem het lobbyregister: over de voors en tegens raken we bij de BVPA maar niet uitgepraat. De aanwezige leden zijn het erover eens: de BVPA zou zich op dit punt anders en beter kunnen manifesteren.
De meerwaarde van ons vak is breedgedragen binnen de BVPA; die kunnen we allemaal uitdragen en het bestuur van BVPA kan dat zonder meer namens ons allen doen. Het is dus veel effectiever om vanuit onze gedeelde waarden naar buiten te treden als ambassadeurs van ons eigen vak, dan te blijven hangen in een inhoudelijke ‘welles-nietes-discussie waar we toch niet uitkomen’. We moeten geen mogelijkheid onbenut laten om uit te leggen wat de PA-professional doet en hoe belangenbehartiging bijdraagt aan betere belangenafweging en daarmee aan betere besluitvorming. Dat is een vorm van transparantie waar iedereen voor is.
Het is van belang dat dat gebeurt, aldus de leden. Iemand merkt op dat mensen niet snappen wat de PA-professional doet. Er bestaat ‘een schimmig idee dat we even met Rob Jetten bellen en dat het dan wel wordt geregeld’. We moeten beter uitleggen dat het niet echt zo ‘viezig’ is. Er bestaat trouwens, voegt een andere aanwezige toe, ook een soort van overschatting in de samenleving over hoe effectief de PA-professional is. Dat, terwijl er ‘meer gefaalde lobby’s dan succesvolle lobby’s zijn’.
Er valt, kortom, heel wat uit te leggen. En er valt veel te vertellen over de meerwaarde van ons vak voor het democratisch proces. Over hoe we kennisleemtes opvullen. Hoe we impact van beleid op organisaties, mensen en hun belangen blootleggen met feiten en cijfers. Kortom: hoe we verantwoord met belangenbehartiging bezig zijn. Op die manier worden we niet alleen goede behartigers van de belangen van de buitenwacht, maar ook van onze eigen belangen.