Voor de werving van nieuwe leden klonk het advies om prille ex-politici actief te benaderen en leden te werven bij NGO’s. En dat in Brussel veel ledenpotentieel zit: ‘Dat terrein moeten we ontginnen!’ Het nieuwe bestuursplan kon rekenen op brede steun vanuit de zaal. Je vindt het hier.
Nieuws van Jong BVPA
Op donderdag 23 november kwam Jong BVPA samen. Hét gespreksonderwerp van de avond was natuurlijk de verkiezingsuitslag. In dat kader vertelden drie Jong BVPA’ers, Wouter Kools (SVB), Esin Erdoğan (Simavi) en Robin Biersma (VNO-NCW) hoe voor hen de verkiezingsperiode is geweest en wat hun voorspellingen zijn voor een toekomstig kabinet. Wat betekent de uitslag mogelijk voor hun lobby? In drie groepen gingen we hier met elkaar over in gesprek. Het was een geslaagde avond. Tijdens de ALV van 29 november stelde Eva Berkman zich voor als nieuwe bestuurslid van BVPA, vanuit haar rol als voorzitter bij Jong BVPA. Een interview met haar lees je hier.
BVPA zet eerste stap naar nieuwe huisstijl
We werken hard aan de nieuwe look & feel van BVPA. Eerste resultaat: een nieuw logo, in twee varianten, die tijdens de ALV van 29 november jl. werden gepresenteerd. Variant 2 kwam, na alweer een Mentimeter-peiling, duidelijk als winnaar uit de bus. Die input nemen we mee! De komende tijd werkt Robin Bleichrodt met zijn team verder aan de nieuwe huisstijl. Die wordt minder old school en meer dynamisch, met een logo dat kan uitgroeien tot een echt kwaliteitskeurmerk: fris, modern, verbindend en vol nieuw elan.
Vertrekkend ‘lobbyprofessor’ Arco Timmermans: ‘Grilligheid is toegenomen’
Het is alweer tien jaar geleden dat Arco Timmermans aantrad als bijzonder hoogleraar – ‘lobbyprofessor’ - aan de Universiteit Leiden. Op de ALV nam hij afscheid van zijn leerstoel. Arco heeft eraan bijgedragen dat Public Affairs nu op de kaart staat in Nederland als opleiding en als onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. De leergang Public Affairs leverde de afgelopen 10 jaar al vele jonge, talentvolle lobbyisten af; een aantal van hen was aanwezig tijdens de ALV om afscheid te nemen van hun voormalige prof.
Gelukkig is Arco niet voor het vak verloren. Zijn werk gaat voort: ‘Ik denk dat PA van vandaag en morgen steeds meer politiek risicomanagement wordt. De grilligheid is toegenomen, het organisatorisch geheugen is afgenomen, heel veel ontwikkelingen leveren onzekerheden op. Professioneel en amateur-PA hebben hier een rol in. Er is dus nog genoeg te doen.’
Thomas van Zijl in gesprek met de ‘Big Five’
Wat maakt iemand tot een goede lobbyist? Wat wordt niet meer gepikt tegenwoordig, in PA-land? Hoe bereik je als lobby en politiek de steeds grotere groep mensen die zich heeft afgewend van de maatschappij? En die verkiezingsuitslag, wat vinden we daarvan? Het zijn zomaar wat vragen die voorbij kwamen tijdens het gesprek op 29 november jl. na afloop van de ALV tussen BNR-journalist Thomas van Zijl en de vertegenwoordigers van de vijf grootste lobbykantoren van Nederland, (naar lidmaatschappen van de BVPA).
Op het podium aanwezig waren Audrey Keukens, Mark van en Anker, Peter ter Horst, Pieter Walraven en Bart Pegge. Opvallend: in de discussie klonk steeds weer de grote maatschappelijke betrokkenheid door: ‘Ik zie ons vak als een zoektocht naar het optimum tussen wat jouw klant nodig heeft en wat de maatschappij nodig heeft, en naar een oplossing voor politieke problemen.’ Dat blijft zo, ook in de nieuwe politieke realiteit, hoewel die ook wat extra’s vergt: ‘De uitslag is anders dan verwacht. We moeten goed luisteren naar de motivatie van de kiezer, de verbinding leggen, en onze klanten daarbij helpen.’ Tegelijkertijd moet lobbyend Nederland ook aan de bak in het nieuwe parlement. ‘Er is veel kennis verdwenen uit de Tweede Kamer. We beginnen wat dat betreft weer van onderaf aan, met kennismaken en met dossier-opbouw.’
De gasten zijn het erover eens dat er bij PA-professionals een sterk moreel kompas bestaat tegenwoordig. Als een beoogde klant weerzin opwekt bij medewerkers, dan gaan deze bureaus er naar eigen zeggen niet mee in zee. En ook als belangen van mogelijke klanten botsen met die van andere klanten, is terughoudendheid het devies. Waar in andere landen nog wel eens ‘Chinese Walls’ worden opgetrokken binnen bureaus, is dat in Nederland eigenlijk not done. Aan de andere kant: ‘het mag best schuren’. Vernieuwende bedrijven schuren per definitie, klinkt het: ze dagen de status quo uit, passen niet altijd goed binnen bestaande kaders. Het is aan de lobbyist om hierin te bemiddelen. Zich in te leven in de belevingswereld van de klant en die van de andere kant, en in te schatten of er tussen de twee iets moois kan opbloeien.
Empathie, gevoel voor wat zich buiten afspeelt, goed kunnen luisteren: het zijn allemaal cruciale karaktertrekken van de lobbyist van nu, aldus de panelleden. In deze disruptieve tijden, waarin collectieve behartiging onder druk staat, is verbinding leggen en common ground vinden belangrijker dan ooit.