Ontwikkeling van het vakgebied en kennisplatform voor de beroepsgroep
Gedragscode
Om de kwaliteit van de beroepsgroep te bewaken heeft de BVPA een gedragscode in de vorm van een Handvest vastgesteld.
Het Handvest van de BVPA beschrijft het vakgebied van public affairs en verwoordt een aantal principes en regels die leden van de beroepsvereniging als uitgangspunt onderschrijven bij hun dagelijks werk. Wat kunnen en mogen politici, ambtenaren en journalisten verwachten van leden van de Beroepsvereniging voor Public Affairs (BVPA) die het vak van public affairs uitoefenen? En waarop kunnen de leden van de beroepsvereniging elkaar aanspreken?
Het Handvest is op alle leden van toepassing - naleefbaar, openbaar en toetsbaar. Een Klachtencommissie behandelt klachten van leden of mensen buiten de Vereniging. Zij toetst, beoordeelt en rapporteert aan het bestuur. Naar aanleiding van een advies van de Klachtencommissie kan het bestuur een sanctie opleggen: berisping, schorsing of royement. Op het besluit van het bestuur is beroep mogelijk bij de algemene ledenvergadering. De Klachtencommissie wordt door het bestuur benoemd uit de leden van de BVPA, maar staat onder leiding van een onafhankelijk voorzitter. Voorzitter van de Klachtencommissie is prof. dr. Wim Voermans (hoogleraar Staats- en Bestuursrecht Universiteit Leiden).
Op de ALV van 20 november 2013 zijn belangrijke wijzigingen van de Statuten, het Huishoudelijk Reglement en een nieuwe Klachtenprocedure goedgekeurd en vastgesteld. Deze stukken vormen het nieuwe kader voor de behandeling van klachten over mogelijke integriteitschendingen door BVPA-leden en handhaving van het Handvest.
Het BVPA Handvest is met de wijzigingen nog sterker verankerd in de Vereniging. Er zijn bindende en verplichte eisen ten aanzien van integriteit voor BVPA-leden in de Statuten opgenomen. In het Huishoudelijk Reglement en de klachtenprocedure zijn de praktische uitwerking en te volgen procedure vastgelegd; ook is een specifiekere regeling voor beroep opgenomen.